Vyjížďky

Bývalá lesní železnice v Rajnochovicích

Málokdo asi ví, že v Rajnochovicích byla začátkem 20. století postavena lesní železnice za účelem snadného svozu dřeva na místní parní pilu. Bohužel, jedinou dochovalou vzpomínkou na tuto technickou stavbu je pouze zmodernizovaná pila a nádražíčko coby dobrovolnické muzeum. Nám, jezdcům na kolech, lesní železnice zachovala alespoň své drážní těleso, po kterém si takřka po rovině můžeme zpestřit vyjížďky v okolí.

bývalá lesní železnice

Celý dnes přístupný a sjízdný úsek měří asi 7 kilometrů a je bez problémů sjízdný na horských kolech. Úsek je obousměrný. Proti popisovanému směru je značený jako trasa Hostýnské 50ky žlutými šipkami. Samotný začátek trailu je lehce maskovaný v lese. Meeting pointem (mapa na cykloserver.cz) může být rozcestí turistických značek „U Kamenného domku“ na cyklotrase číslo 5037 z Loukova do Podhradní Lhoty. Vydáme se po cyklotrase ve směru na Podhradní Lhotu a po krátkém sjezdu a výjezdu (asi po 1,5 km) budou uprostřed lesní asfaltky betonové zátarasy. Za nimi se vydáme druhým vjezdem do lesa vpravo. Přibližně po 20 metrech vlevo najedeme na lesní pěšinu. Začátek je poněkud rozbitý a identifikovat těleso bývalé železnice chce fantazii. Pokud si nejste jistí, rozhlédněte se po nenápadném náspu a rovném profilu. Této poučky se držte po celou další cestu, jakmile narazíte na křižovatku – původní železnice vedla z velké části po rovině a převýšení překonávala pomocí úvratí, na které narazíme až na konci trailu. Začátek železnice prochází vysokým listnatým lesem a až kolem poloviny přechází do smíšeného a spíše jehličnatého porostu.

bývalá lesní železnice

Náročnost na techniku jízdy je minimální. Přibližně v polovině nás čeká levotočivá zatáčka, za níž odbočuje pěšina asi na 20 metrů dlouhou objížďku blátivého úseku. Tato pěšina je zakousnutá do poměrně pěkného svahu a protíná ji několik kořenů. Přejet tento úsek proto vyžaduje určitou odvahu a zkušenost. Já doporučuji jet! Pokud se necítíte, kolo lze v tomto místě tlačit. Jakmile začne trasa nepatrně klesat, míjíme zříceninu Zubříče (vlevo) a Šaumburku (vpravo na kopci, není vidět). Nyní je cesta poměrně široká a následný úsek je dnes (září 2015) ošklivě poznamenán těžbou dřeva, což bude především v mokrém období znamenat bláto. Úplný závěr lesní železnice je těžké trefit. Jakmile trasa vjede do hustšího lesa, musíme zpozornit. Za jednou zatáčkou na nás u jakéhosi krmítka čeká nenápadná odbočka ostře vlevo. Cesta se odtud mění v úzkou pěšinu, na níž lze číst tehdejší úvraťové výhybky. V jedné takové náš čeká krásná pravá vracečka (viz video), přičemž celou dobu máme přímo pod sebou Rajnochovice. Šlapeme poslední úvratí dál a lesní pěšina nás vyhodí nad domky v Rajnochovicích. Stačí pokračovat rovno a vyjedeme přímo u vznikajícího muzea lesní železnice s několika vagónky a pár metry kolejí.

Doufám, že jsem Vám dal zajímavý tip na ježdění. Ti zkušenější si mohou naplánovat například sjezd z Kelčského Javorníku k Holubově chatě, odtud vlevo neznačenou lesní pěšinou, která začíná vrstevnicí a končí sjezdem na rozcestí U Kamenného domku. Přeju pěkné podzimní ježdění!