Magazín

MTB matematika: kola

Před lety mělo horské kolo jeden jediný rozměr. Byla to zlatá doba dvacetišesti palců. Jenže přišlo pár chytrých hlav, které vymyslely, že by kola měla být větší. Výrobci přišli na trh s rozměrem 29″ a tvrdili, že tohle je jediný správný rozměr. Někteří nestihli zareagovat na konkurenci, tak si vymysleli zlatou střední cestu 27,5″ opředenou silnou PR pohádkou o tom, jak jedině tenhle rozměr v sobě ukrývá pozitiva 29″ a 26″ a nemá žádná negativa. Dnes je nabídka rozměrů kol široká. Prakticky lze koupit všechny tři rozměry, což může dělat kdekomu při vybírání kola problém. Jaký rozměr je tedy nejlepší? O tom bude následující článek.

Abych rychle odpověděl na předchozí otázku: neexistuje univerzálně správný rozměr horského kola. Různé styly ježdění a různá výška jezdce si vyžaduje jiné velikosti kola. Každý rozměr má svá pro a proti. Je neoddiskutovatelný fakt, že větší kola mají lepší prostupnost terénem – při přechodu z 26″ na 29″ budete mít pocit, že jste osedlali tank, který nevnímá nerovnosti. Větší kola mají delší setrvačnost, ovšem o to horší akceleraci. Prostě se víc nadřete, než se rozjedete (a proto máme systémy 2×10/11 nebo 1×11, které tuto nevýhodu eliminují). Dále se prý s většími koly (obzvlášť 29″) hůř zatáčí. Ano, udělat otočku na chodníku o 180° bude vyžadovat víc soustředění, ale jinak jsem v běžném provozu nikdy nepozoroval omezení. Tohle je především o technice jízdy, kterou lze vypilovat. Ačkoliv rozdíl mezi šestadvacítkou a devětadvacítkou poznáte, určitě bych nepodléhal panické hrůze z větších kol, kterou se snažili v začátcích živit výrobci a dovozci prostředního rozměru. Při výběru správné (čtěte: „pro jezdce ideální“) velikosti hrají roli dva základní faktory.

Faktor 1. – Kde a jak budu jezdit?

  • Klasické XC závody typu Kolo pro život, lehký terén, důraz na výkon a nadupané kilometry – zde bude mít výhodu lehký 29″ stroj, ideálně hardtail s vidlicí se zdvihem 100 mm. Nabídka 29″ hardtailů pro XC je velice široká. U fullů je výběr omezený. Vedle Epicu od Specialized nebo Anthemu od Giantu není moc z čeho vybírat.
  • Občasné závodění, spíše důraz na zábavu a prožitek z trailů – tady si to žádá fulla, ačkoliv pro tuto kategorii existují i hardtaily. Ovšem pohodlí je pohodlí. Zdvih kola bude pravděpodobně někde v rozmezí 100-130 mm u vidlice a 100 mm v tlumiči. V návaznosti na Faktor 2 níže vybírejte z devětadvacítek nebo sedmadvacítek. Čím větší zdvih, tím spíše můžete volit menší rozměr kola.
  • Traily, singly, bikeparky, ale nahoru stále za svoje – pro tuto kategorii se hodí fully s vyššími zdvihy. Přestože třeba Specialized Stumpjumper na 29″ kolech spadá do této kategorie, výběr bude dost často omezený na prostřední rozměr 27,5″.
  • Sjezďák – 26″, vysoké zdvihy, široké pláště… Ale tomuto odvětví nerozumím. Obraťte se, prosím, o radu někde jinde.

Faktor 2. – Jak jsem vysoký?

  • 180 cm a více – tady bude 29″ sloužit dobře. Lidé, kteří mají jako já 190 cm a více, ať o jiném rozměru ani neuvažují.
  • Kolem 170 cm – tady může být 27,5″ stejně ideální volbou jako 29″. Určitě doporučuji vyhledat příležitost, jak si sednout na oba rozměry a povozit se v reálném prostředí, nikoliv udělat pár koleček na parkovišti před obchodem.
  • Kolem 160 cm – jedině 27,5″, navíc malé rámy běžných 29″ modelů se většinou vyrábí jako dvacetsedmičky. Určitě by šlo doporučit i 26″ kolo, ale proč se ochudit o pohodlí větších pneumatik.

Faktor 2 a půl – Jaké má kolo řazení?

  • Na 29″ kolo jsou vhodnější systémy 2×10/11. Systému 3×10 se vyhněte obloukem – uřadíte se k smrti a budete marně hledat ideální převod.
  • Na 27,5″ kole může fungovat i 3×10, ale já si myslím, že „dvojdekl“ by už měl být dnes standard.
  • Navíc o systému řazení jsem již psal v dřívějším článku.

Z výše zmíněných informací si teď udělejte vlastní matici a vyberte si kolo podle svých preferencí a cenových možností. Není to jednoduché, viďte? Nabídka je dnes opravdu široká, ale nakonec zjistíte, že na výběr moc není. Kamenní ani e-shopoví prodejci nemají možnost držet sklady všech myslitelných rozměrů, což může dělat neplechu později při dokupování náhradních dílů. Pokud plánujete koupit kola, budu rád, když se o svůj výběr podělíte v komentáři pod článkem nebo na Facebookové stránce Lonely ridera.