Magazín

MTB matematika: převody

Čím víc rychlostí, tím lepší kolo. Taková byla přímá úměra před lety, když horská kola začínala získávat na popularitě. Brzy se stalo standardem mít 3×7 rychlostí, až se nabídka převodů rozrostla na 3×9, kdy se vývoj na nějaký čas zastavil. Dnes je nabídka převodů velice bohatá a o tom bude i tento článek.

Dnes na kolech najdeme především kombinace 3×10, 2×10, 2×11, 1×10, 1×11. Je to pro neznalého zákazníka docela džungle a už tu neplatí přímá úměra z prvního odstavce. Ty nejdražší kola mají totiž zpravidla 1×11 rychlostí. Letos jsem měl možnost vyzkoušet ježdění na kolech se všemi systémy. Většinu kol jsem jezdil ve velikosti 29″, ale při diskuzi s pár lidmi, kteří jezdí 27,5″ nebo 26″ jsme dospěli k názoru, že převody 3x jsou přežitek a systém 2×10 v současné době nabízí nejlepší službu.

Převodník, pastorek, zuby…

Jen pro vysvětlení, co která čísla znamenají a jak to funguje. Zkusím to laicky, protože správně technicky to uměl vysvětlit pouze Robert Bakalář. Pokud na rovině zařadíme na stejném pastorku postupně všechny převodníky (křížení řetězu teď neřešíme), při šlapání poznáme značný rozdíl. Na největší převodník ujedeme největší vzdálenost na jedno šlápnutí, ovšem budeme muset vynaložit značnou sílu. Na nejmenším převodníku ujedeme menší vzdálenost, ale méně se nadřeme. Při daném převodníku si poté volíme na pastorku nejideálnější převod, který nám usnadní šlapání a zároveň budeme schopni jet patřičnou rychlostí. Převodník i pastorek mají vliv na to, jak se nám šlape a jak efektivní naše šlapnání je (od silového šlapání přes frekvenční šlapání po šmrdlání nohama u lidí, kteří neumí řadit). Převody 3x mají převodníky o velikostech přibližně 22/32/44 (24/32/40 atd) zubů. Převody 2x mají zpravidla 24/38 zubů. Při porovnání těchto čísel vidíme, že nejmenší převodník obou systémů je stejný a větší převodník 2x systému je někde mezi velkým a středním na 3x systému. Jednopřevodníky jsou hodně individuální, na XC kolech je používají závodníci a často mění jejich rozměry někde v rozmezí 34-40 zubů. K pastorkům se sluší říct jen to, že největší 10 rychlostní kazeta nabízí rozsah 11-36 zubů, který lze upravit na 11-40 zubů. Tyto kazety lze koupit od nějakých 800 Kč za Shimano SLX, vyšší řady Shimana i Sramu stojí kolem 1200 Kč. 11 rychlostní kazety konečně zlevnily a na trh přišlo Shimano s modelem XT, který lze sehnat od 1700 Kč (11-40 zubů), popřípadě od 2200 Kč (11-42 zubů).

Autor: Joneser005, flickr.com, CC BY-NC-ND 2.0

Autor: Joneser005, flickr.com, CC BY-NC-ND 2.0

Co nám jednotlivé systémy dávají

Systém 3x jednoznačně svým velkým převodníkem přidává rychlost v lehkém terénu (především dlouhé táhlé sjezdy a rovinky) a na asfaltu. Systém 2x naproti tomu nabízí mnohem snadnější řazení a možnost využít celý rozsah kazety na velký převodník, což přidává rychlost spíše v náročnějším terénu a výjezdech. V oblasti nejlehčích převodů se při stejném pastorku jedná o remízu. Systém jednoho převodníku vyžaduje trénovaného jezdce, který již má něco naježděno, protože průměrný jezdec nevyjede všechny kopce a nebo mu bude chybět těžký převod v rychlých pasážích. Pokud se budeme rozhodovat mezi 10 a 11 rychlostmi, zatím bych se klonil k nižší variantě z důvodu lepší cenové dostupnosti kazety i řetězů, což je jedno z nejčastěji likvidovaných míst na kole. Bodem k diskuzi je také vliv širší 11 rychlostní kazety na výplet kola. Určitě bych 11 rychlostí nezatracoval, ale jejich čas pro běžné jezdce teprve přijde.

Moje pocity z ježdění

Já od roku 2012 jezdím na kole, které má 2×10 převodů (konkrétně velikost převodníku 24/38 a kazeta 11-36) a vzpomínám si, že první svezení bylo rozpačité, trochu šok. Chyběl mi tam ten těžký převod pro cestu z kopce a na asfaltu jsem byl ve sjezdech a po rovině pomalejší. Pak jsem vzal kolo do terénu a tam se situace otočila. Mohl jsem velice snadno využít celý rozsah kazety na těžším převodníku, což i ve výjezdech znamenalo určitou výhodu oproti systémům 3x. Ve finále je to vše o nohách a pokud máte sílu co nejdéle šlapat na velký převodník, máte oproti ostatním značnou výhodu. Největší plus vidím právě v jednoduchosti řazení, kdy nemusím přemýšlet, jestli se mi už nekříží řetěz a jestli už mám z velkého přeřadit na střední převodník. Tohle vidím i jako výhodu pro začátečníky, kterým dělá řazení problém a neumí si najít na systému 3x vhodný (efektivní) převod. Když jsem byl v srpnu v Novém Městě, půjčil jsem si kolo s převody 3×10 a po těch letech na 2×10 jsem těžko hledal ideální převod, zdržovalo mě to a musel jsem nad řazením víc přemýšlet. Navíc v terénu jsem velký převodník téměř nepoužil.

Autor: A Shino, zdroj: flickr.com, CC BY-NC 2.0

Autor: A Shino, flickr.com, CC BY-NC 2.0

Závěrem

Cyklistika je továrnou na peníze a výrobci stále chrlí novinky. Díky tomu má zájemce o nové kolo ideální podmínky, jak si vyzkoušet různé trendy a rozhodnout se pro to, co jemu vyhovuje. Já zastávám názor, že horské kolo patří do terénu a tam Vám největší službu prokáže systém 2x, stejně tak jako u dětí nebo začínajících cyklistů, kteří se učí, jak správně řadit. Naopak systém 3x má svoje místo jistě u cyklistů, kterým nevadí složitější řazení a kteří využijí potenciál velkého převodníku, což je lehký terén, rovinky a asfaltové cyklostezky. Nakonec je nejlepší vyzkoušet různé varianty a případně se nebát změny.

Jaký převod řadíte Vy?