Štěrkolet

Štěrkolet (1) – Koupil jsem si cyklokrosku

Poslední dva roky jsem řešil otázku, jak pořádně natrénovat na závody jako je Šela nebo Drásal, když mám k dispozici jen 29″ hardtail s převody 2×10. Objemy jsem najížděl tupě po silnicích a šmrdlal u toho nohama, protože převodník o 38 nebo 36 zubech je na asfalt nepoužitelný. Dlouho jsem si pohrával s myšlenkou, že si pořídím silničku, ale moje bikerské srdce mě od koupě neustále zrazovalo. Nakonec se mi naskytla příležitost pořídit si druhé kolo, tak jsem sáhl po cyklokrosce.

cube1

Proč jsem nezvolil silničku?

Důvodů, proč jsem se raději rozhlížel po cyklokrosce, gravel biku neboli štěrkoletu, byla celá řada. Celý život jsem jezdil jen na biku a přechodu na silničku s velice sportovním posedem jsem se bál, proto jsem si vybral kategorii gravel biků, které mají geometrii podobnější biku. Nechtěl jsem celé hodiny jezdit výhradně po krásných silnicích, kde je to často docela džungle. Chtěl jsem mít možnost svobodně odbočit na lesní asfaltku nebo štěrkovou cestu, kterých je třeba v Hostýnkách strašně moc. Nechtěl jsem se strachovat, že při svých 95 kilech budu neustále řešit defekty, když neopatrností vyberu nějakou díru. Chtěl jsem kolo s těžšími převody, kotoučovými brzdami, širšími pláštěmi a hmotnost pro mě nebyla úplně stěžejní. A nemalou váhu na mé rozhodování měla také všemožná prezentační videa gravel biků, kde jezdec ladně seskočí ze silnice na lesní pěšinku. Marketing je sviňa.

cube3

Jak jsem vybíral?

Na prvním místě jsou vždycky peníze a můj rozpočet neumožňoval nějaké velké vymýšlení. Základní použitelnou silničku na trénink pořídíte už kolem 20 tisíc. Pokud to pro Vás bude jen doplňkové kolo, myslím, že to postačí. Základní gravel biky se ovšem pohybují často přes 30 tisíc, což byl můj rozpočet. Na druhou stranu je potřeba říct, že „základní“ gravel bike neznamená základní vybavení. Limitován financemi jsem nakonec měl na výběr z těchto kol: Merida Cyclocross 500, Felt F65X, Giant TCX SLR 2 a Cube Cross Race. Nakonec jsem se rozhodl pro Cubečko, jelikož vítězilo ve všech ohledech jak cenou, výbavou, tak i designem.

cube4

V rychlosti: kolo má karbonovou vidlicí s hliníkovým sloupkem, 11rychlostní řazení na Shimanu 105 včetně dualů a dvoupístové mechanické kotoučové brzdy Tektro Spyre. Obě kola mají pevné osy. Potěšil mě výplet DT Swiss – ačkoliv se bude jednat o základní řadu drátů, měl jsem strach, aby mi díky mé váze a kotoučovkám hned nepopraskaly špice. Jedinou slabinou kola jsou kliky Shimano, které jsou modelově mimo sadu 105. Ovšem za danou cenu se z mého pohledu jedná o velice dobrý kauf. Na kole jsou pláště Schwalbe Rocket Ron o šířce 33, přičemž je zde možnost namontovat i šířku 40, ale i mnohem užší.

S pomocí při finálním výběru pak mockrát děkuji Jardovi Obručovi.

A jak se na kole jezdí? To se dočtete v příštím článku!