Magazín

Údržba kola pro netechniky

Tento článek bude inspirací pro všechny, kteří mají kolo jako já – na ježdění – a jejich technické schopnosti končí někde u výměny pláště. Kdo si dělá každý týden rozborku a sborku celého kola, ať raději dál nečte. Tohle je vyloženě „Údržba kola for dummies“. Já si stojím za názorem, že pokud něčemu nerozumím, dám to odborníkům. A než si zničit neodborným servisem třeba vidlici, bude mi stačit, že mám kolo čisté jak dětskou prdýlku (prvních 5 kilometrů než vjedu do terénu).

Předpírka a sprcha

IMG_6270

Než se pustíme do očisty vodou, můžeme na kolo použít nějaký z přípravků, které se na trhu dají koupit. Jsou to jakési „šampóny“. Já osobně používám průmyslový čistič na karoserie aut, který jsem nafasoval v práci jako koncentrát. Osobně si ale myslím, že se jedná spíš o určité placebo. Přípravek nastříkám před ošetřením vodou na znečištěné kolo a nechám chvíli působit. Omytí vodou provádím v 99% případů pomocí kýble s vodou a kartáče. Po wapce sáhnu tak jednou ročně někde na závodě a ve finále stejně musím kolo vždycky očistit ještě jednou. Podle znečištění kartáčem očistím také kazetu. Na řetěz mám samozřejmě myčku, do které nejprve naliju již zmiňovaný čistič a poté opláchnu vodou. Drsnější způsob očisty řetězu je pomocí rychlospojky jej sundat a nechat špínu odmočit třeba ve sklenici s technickým benzínem.

Osušit a namazat

IMG_6271

Když je slunečno a teplo, kolo většinou uschne velmi rychle samo. Ve většině případů je potřeba kolo osušit kusem hadru. U kola úplně neplatí, že co je mokré, to je čisté. Po uschnutí často zůstávají šmouhy od bláta, proto doporučuji právě hadr. Dnešní kola jsou velmi jednoduchá na údržbu a ve většině případů stačí jen namazat zpátky řetěz. K tomu používám buď olej ve spreji od švýcarského Motorexu a nebo pro náročnější podmínky olej z kapátka. Řetěz mažeme z vnitřní strany, kterou články dosedají na kazetu a převodníky. Protočíme několikrát dokola a počkáme, až aplikovaný olej „sedne“. Poté vezmeme hadr a lehce setřeme přebývající olej, na který by se zbytečně pouze chytal prach. Správně namazaný řetěz není ten, ze kterého odkapává olej.

IMG_6272

Bezúdržbové jsou také dnešní vidlice, nicméně je vhodné promazat je preventivně silikonovým olejem. Nejlepší je olej ve spreji, který stačí lehce stříknout ideálně pod prachovky (takové to těsnění mezi dvěma pohyblivými částmi vidlice). Potom stačí párkrát vlastní vahou zapružit s vidlicí, čímž se olej dostane dál do vidlice. Přebytečný olej z vidlice nakonec pečlivě otřeme, ať se nám na ni nechytá prach.

A vyleštit

IMG_6273

Úplně nakonec můžeme na kolo použít speciální leštěnku. Prodávají se ve spreji a mají za cíl vytvořit ochrannou vrstvu na laku rámu, oživovat sluncem vybledlé barvy a údajně i ochraňovat před novým znečištěním. Té poslední vlastnosti moc nevěřím, nicméně leštič používám a aplikuji jej na rám. Stačí dle pokynů na obale nastříkat na suchý a čistý rám a rozetřít jemným hadrem.

A teď už stačí jen vyjet a užít si svým 5 kilometrů na čistém kole, než projedete první kaluží.